2024

2023

2022

2021

2020

2019

2017

2016

2015

2014

2013

2012

2011

2010

2009

2008

2007

2006

2005

 

Колл-центр:
(+373-22) 400500

Антикоррупционная линия:
(+373-22) 400500

In UE drepturile interpretilor, executantilor si producatorilor de fonograme au fost extinse de la 50 la 70 de ani

16.09.2011

Directiva europeana privind prelungirea termenului de protectie a drepturile interpretilor, executantilor si producatorilor de fonograme extinde perioada de protectie de la 50 la 70 de ani. Directiva a fost propusa de Comisia Europeana in anul 2008 si votata de Parlamentul European in 2009, iar pe 12 septembrie curent a fost adoptata de Consiliul European. Toate cele 27 de natiuni ale UE trebuie sa includa noile dispozitii in legislatia lor nationala in termen de doi ani.

Directiva micsoreaza de asemenea diferenta dintre perioada de protectie in Uniunea Europeana si cea din alte tari si regiuni ale lumii in care aceasta variaza de la 70 la 95 de ani. In conformitate cu Directiva 2006/116/CE privind durata de protectie a dreptului de autor si a anumitor drepturi conexe in vigoare pana acum in UE, drepturile interpretilor si producatorilor de fonograme expira la 50 de ani de la data executarii sau fixarii operei.

Artistii interpreti sau executanti in majoritatea cazurilor incep cariera lor muzicala la o varsta tanara, iar termenul de 50 de ani de protectie a operelor lor de multe ori nu le protejeaza munca pentru intreaga viata, de aceea la o varsta mai inaintata se pot confrunta cu lipsa de venituri. Acesta a fost motivul pentru care Consiliul de Ministri al UE a decis ca termenul de protectie sa fie prelungit pana la 70 de ani.

Modificarile permit, de asemenea, ca drepturile legate de fixarea unei interpretari sau executii sa revina la executant in cazul in care o casa de discuri nu reuseste sa ofere lucrarea data in cantitatile suficiente pentru a satisface doleantele publicului.

In plus, artistilor interpreti sau executanti care au cedat drepturile lor producatorilor, in schimbul unor redevente sau altor remuneratii, trebuie sa li se acorde o asa-zisa "tabula rasa" pe timpul celor 20 de ani adaugati la termenul de protectie, pentru a preveni incalcarea drepturilor lor. Directiva armonizeaza, de asemenea, modul de calculare a duratei de protectie pentru cantece si alte lucrari muzicale pe cuvintele mai multor autori, extinzandu-se la 70 de ani de la moartea ultimului dintre autori.

Totodata, opt tari - Belgia, Republica Ceha, Luxemburg, Olanda, Romania, Slovacia, Slovenia si Suedia au votat impotriva noilor norme, iar Austria si Estonia s-au abtinut.

Desi este important sa se ia in considerare toate aspectele relevante si interesele partilor implicate, cu scopul de a mentine un echilibru echitabil in cadrul sistemului dreptului de autor si drepturilor conexe, prelungirea termenului de protectie pentru inregistrarile sonore "nu este nici echitabil, nici echilibrat" si risca sa submineze respectul pentru drepturile de autor, a declarat delegatia Suediei la Consiliu.

Masura va afecta in mod negativ accesul la materialele culturale in biblioteci si arhive si va adauga cheltuieli financiare si administrative pentru companiile de radiodifuziune si pentru consumatori, a declarat delegatia Belgiei.

Industria muzicala internationala a salutat decizia privind prelungirea termenului de protectie a drepturilor de autor cuvenite artistilor si producatorilor. In opinia lui Placido Domingo, presedintele Federatiei Internationale a Industriei Fonografice (IFPI), "Decizia de a prelungi termenul de protectie pentru inregistrari in Europa este o veste extraordinara pentru artisti. Acestia vor dobandi, la inceputul carierei, venituri sporite care vor putea fi utilizate pentru a investi in talent. Acest lucru este cu atat mai important azi, cand serviciile digitale licentiate fac ca muzica sa fie disponibila online".

Asociatiile artistilor interpreti sau executanti europeni, societatile de gestiune colectiva au aplaudat de asemenea prelungirea termenului de protectie, dar s-au plans ca noua directiva nu reuseste sa acopere activitatea artistilor interpreti sau executanti audiovizuali, care ar trebui sa aiba aceleasi drepturi.

In acelasi timp, consumatorii au rezerve fata de prelungirea termenului de protectie. Astfel, reprezentantul Organizatiei Europene a Consumatorilor, Monique Goyens, a declarat urmatoarele: „Consumatorii din UE vor trebui acum sa astepte cu 20 de ani mai mult decat inainte ca inregistrarile sa intre in domeniul public. Noile masuri servesc la o selectie a catorva artisti celebri si vor solicita taxe mai multe si mai mari de licenta pentru comparatori".

Dupa:
http://www.ip-watch.org/weblog/2011/09/12/eu-extends-copyright-protection-from-50-to-70-years/?utm_source=post&utm_medium=email&utm_campaign=alerts

Dupa:
http://europa.eu/rapid/pressReleasesAction.do?reference=MEMO/11/595&format=HTML&aged=0&language=EN&guiLanguage=en