2024

2023

2022

2021

2020

2019

2018

2017

2016

2015

2014

2013

2012

2011

2010

2009

2008

2007

2006

2005

Cum înțeleg copiii fenomenele de contrafacere și piraterie: Află din rezultatele chestionarelor AGEPI

20.09.2023

Campania de informare în rândul copiilor din taberele de vară din municipiul Chișinău asupra riscurilor contrafacerii și pirateriei, organizată de către Agenția de Stat pentru Proprietatea Intelectuală (AGEPI) în perioada lunilor iunie-august 2023, a dat roade, învățându-i pe cei mici despre importanța luptei împotriva contrafacerii. Prin intermediul unor chestionare, AGEPI a obținut o perspectivă detaliată asupra percepției și înțelegerii copiilor cu privire la aceste fenomene.

Rezultatele chestionarelor au scos în evidență faptul că 55,4% dintre copii au înțeles corect că produsele contrafăcute sunt de calitate slabă, în timp ce 28,4% au recunoscut că sunt cópii ale produselor autentice.

Ceea ce a impresionat în mod special a fost capacitatea copiilor de a recunoaște produsele contrafăcute. Majoritatea au identificat corect toate cele trei variante: calitatea proastă a ambalajului sau lipsa acestuia, vânzarea de către persoane suspecte în locuri neautorizate și prețul extrem de mic, ca fiind semne distinctive ale contrafacerii.

Cât privește conștientizarea asupra drepturilor de autor și a utilizării imaginilor pe rețelele sociale, 88,2% dintre copii au înțeles corect că trebuie să ceară permisiunea autorului atunci când doresc să posteze o fotografie făcută de un prieten pe Facebook.

Rezultatele au scos în evidență, de asemenea, motivele din spatele copierii de pe internet, cei mai mulți copii invocând facilitarea procesului (40%), lipsa încrederii în propriile creații (32,4%) și lipsa timpului pentru a crea propriul conținut (27,6%).

În ceea ce privește frecvența copierii de pe internet, părerea copiilor a fost împărțită aproape egal: 44% au răspuns că nu au copiat niciodată, iar 44,4% au spus că o fac doar uneori.

Rezultatele chestionarelor au dezvăluit că 66,6% dintre copii au susținut că cei care utilizează creațiile ar trebui să plătească autorilor, subliniind astfel importanța compensației pentru munca creativă.  

Amintim că această Campanie de informare a fost derulată în patru tabere de vară pentru copii din Chișinău: Centrul Republican pentru Tineret și Copii „ARTICO”, Centrul Educațional „Vibe Academy”, Academia de Programare și Tehnologii Creative pentru Copii „Impact Academies&Camps” și Smart Start Kids Academy.

Campania a fost finalizată cu un total de 33 de lecții de informare, la care au participat 728 de copii, cu vârsta cuprinsă între 5 și 16 ani.

Pentru o analiză detaliată a rezultatelor, puteți consulta mai jos raportul complet privind campania AGEPI.

AtaşamentMărime
PDF icon Raport_Campanie_tabere_de_vara_AGEPI.pdf80.87 KB