Spotri video de informare care reflectă principalele modificări ale cadrului legislativ privind accesul la informațiile de interes public și alte informații relevante:
- spotul nr. 1 – reflectă noutățile din Legea nr. 148/2023 privind accesul la informațiile de interes public și beneficiile acesteia pentru cetățeni;
- spotul nr. 2 – prezintă categoriile de informații publice la care cetățenii pot avea acces liber;
- spotul nr. 3 – descrie modul în care cetățenii pot solicita accesul la informațiile de interes public.
Cadrul normativ privind accesul la informațiile de interes public:
- Legea nr. 148/2023 privind accesul la informațiile de interes public
- Legea nr. 133/2011 privind protecția datelor cu caracter personal
- Legea nr. 245/2008 cu privire la secretul de stat
- Legea nr. 239/2008 privind transparenţa în procesul decizional
- Hotărârea Guvernului nr. 1027/2023 privind modul de înregistrare a cererilor de comunicare a informațiilor de interes public
Modul de depunere a cererilor de comunicare a informațiilor de interes public
Cererile de acces la informațiile de interes public adresate Agenției de Stat pentru Proprietatea Intelectuală (AGEPI) pot fi depuse prin următoarele modalități:
- la adresa de email petitii@agepi.gov.md, cereri@agepi.gov.md sau office@agepi.gov.md
- la sediul AGEPI sau expediate la adresa poștală: str. Andrei Doga nr. 24, bloc 1, Chișinău, MD2024, Republica Moldova.
- adresate verbal (direct sau prin telefon).
Notă: Solicitanții de informații nu sunt obligați:
- să motiveze sau să justifice cererea sa;
- să semneze cererea olograf sau electronic.
Elemente obligatorii ale cererii:
- numele și prenumele sau denumirea solicitantului;
- adresa poștală a solicitantului, precum și adresa poștei electronice dacă se solicită răspuns pe această cale;
- denumirea furnizorului de informații;
- specificarea informației de interes public solicitate, cu detalii suficiente și concludente, care să permită identificarea acesteia de către furnizorul de informații.
Cererea care nu conține numele și prenumele/denumirea solicitantului, sau adresa poștală a solicitantului, precum și adresa poștei electronice dacă se solicită răspuns pe această cale, nu se examinează.
Dacă în cerere nu este specificată informația solicitată sau dacă, din conținutul cererii, nu este posibilă identificarea informației solicitate, solicitantului i se indică asupra neajunsului și i se oferă un termen de cel puțin 5 zile lucrătoare pentru înlăturarea acestuia. Furnizorul de informații acordă asistența și sprijinul necesar solicitantului pentru specificarea informației.
În cazul în care solicitantul nu înlătură neajunsurile în termenul acordat, cererea nu se examinează, fapt despre care este informat.
Informațiile de interes public se comunică solicitantului din momentul în care sunt disponibile pentru a fi comunicate, dar nu mai târziu de 10 zile de la data înregistrării cererii. În cazurile prevăzute de lege termenul poate fi prelungit.
Informațiile de interes public sunt comunicate solicitantului în limba în care sunt disponibile.
Plățile pentru comunicarea informațiilor de interes public
Comunicarea informațiilor de interes public este gratuită, cu excepțiile prevăzute în actele normative, dacă se realizează prin:
- furnizarea informației în formă electronică;
- expedierea informației prin poștă, pe suport de hârtie, și volumul nu depășește 20 de pagini;
- eliberarea informației la sediul furnizorului de informații, pe suport de hârtie, și volumul nu depășește 20 de pagini;
- examinarea informației în original, la sediul furnizorului de informații;
- expunerea informației în formă verbală, în cazul cererilor adresate verbal.
În cazul în care, conform actelor normative, comunicarea informațiilor de interes public presupune achitarea unor plăți, solicitantul este informat, în termenul prevăzut la art.19 al Legii nr. 148/2023, despre suma totală care urmează a fi achitată pentru comunicarea informațiilor solicitate, precum și despre modalitatea achitării acesteia. În acest caz, informațiile de interes public sunt comunicate în termen de cel mult 5 zile lucrătoare de la data recepționării dovezii de achitare a plății.